sunnuntai 1. toukokuuta 2022

Vanhusten digiloikkaa - Toinen tuotantokausi














Minulla on etuoikeus seurata läheltä miten Suomi-äidin hallintoprosessit kohtelevat seniorikansalaisiaan. Kirjoitin syksyllä blogi-kirjoituksen henkilökortin anomus-haku-lunastus -sirkuksesta. Tässä jaksossa esittelen poliisin tapaa käsitellä ajokortin ja ajoluvan uudistamista ja sen poistamista. Luulin, että tästä tulisi normaali "500 sanaa", mutta kuinkas kävikään.

Toisin sanoen digiloikka numero kaksi, olkaa hyvä.

 

Tapaus no. 1 - ajokortin uusiminen
Vanha, hyväkuntoinen herra, jolla on hoksottimet kohdallaan ja autoilu luontuu hyvin, käy ajokorttilääkärissä. Hyvinvointiammattilaiset tutkivat; kaikki ok. "Päällisin puolin terve mies", todettaisiin Savossa. 

Lääkärintodistus lähti sähköisesti poliisille ja herra sai paperisen todistuksen muistoksi käynnistä. Verkossa herra teki ajo-oikeuden jatkoanomuksen, jonka poliisi kuittasi.

MUTTA; päätös ajo-oikeudesta pitikin hakea 40 km:n päästä poliisilaitokselta, määräaikaan mennessä. Digiloikka osui lankulle ja tämä arvokas paperi matkasi alemman tieverkon alueelle. Samalla reissulla herra kävi katsomassa lapsenlapsiaan ruutukaava-kaupungissa. Arvokas dokumentti päätynee raameihin tuvan seinälle, koti-ikoniksi.

 

Tapaus no. 2 - ajo-oikeuden peruuttaminen
Perheemme jo iäkäs, miljoonia kilometrejä elämässään ajanut, ammattiautoilija halvaantui osittain joulukuun alussa ja menetti liikuntakyvyn. Hyvinvointialueen tohtori ilmoittaa vikkelästi poliisille tapahtuneesta. Poliisi lähettää n. kahden viikon kuluttua kirjallisen tiedonannon, että ajo-oikeus on peruutettu. Päätös oli aivan oikea.

Noin kahden kuukauden kuluttua, helmikuun alussa, tuli kirje, jossa vaaditaan saapumaan poliisilaitokselle hakemaan henkilökohtaisesti päätös ajokiellosta. Kas, kutsu jälleen samaan paikkaan, sinne 40 km:n päähän, kuin tapauksessa 1. Viimeinen henkilökohtaisen ilmoittautumisen päivämääräkin ilmoitetaan.

 

Tiedustelen vanhuksen puolesta, miten sinivuokot aikovat menetellä, koska asianomainen ei ole liikuntakykyinen. Vaikka liikuntakyky olisikin tallella, ei hänellä ole enää ajo-oikeutta eikä julkisilla kulkuvälineillä ehdi yhden päivännäön aikana asioimaan saloseudulta kaupunkiin ja takaisin. Maksaisiko valtio hotelliyön kaupungissa?

Vastausta jäivät mielenkiinnolla odottamaan kanssani joukko seniorikansalaisia täällä talvitien päässä.

 

Vastaus saapui 7.2.2022, kolme päivää ennen em. eräpäivää. Siinä lupaesimies vaati  "hoitohenkilökunnan kirjallista lausuntoa asianomaisen terveydentilasta ja em. rajoitteista". Siispä otettiin yhteyttä hoitohenkilökuntaa. Jäimme odottelemaan lausuntoa. Poliisi antoi sähköpostiosoitteen, jonne lausunnon voi sulloa.


Hoitohenkilö pisti kysyttäessä suojakäsineessä etusormen suuhun, mietti hetken ja siirsi asian paikkakunnan terveyskeskuslääkärin hoidettavaksi. 

Tiedustelin asiaa 3.3.2022 , koska mitään ei ollut tapahtunut. Kiireitä varmaankin sotehallinnossa, arvelin.

15.3. ei terveyskeskuslääkärin lupaama lausunto ollut vielä tullut. Poliisilaitoksen rouva virkailija naputtaa maalattuja kynsiään pöytään, lähettää muistutuksia ja miehen sukulaiset kyselevät lausunnon perään. Työllistävä vaikutus jatkuu.

 

24.3. terveyskeskuksen lääkäri antaa vihdoin "kunnian ja omantunnon kautta" lääkärinlausunnon seniorin terveydentilasta, joka toimitettiin heti ao. aluepoliisilaitoksen lupa-asioiden kansliaan sähköpostilla.

 

4.4. Poliisilaitos vahvisti vastaanottaneensa ilmoituksen, ja ilmoitti että ajo-oikeuspäätös lähetetään saantitodistuksella. Sen todistuksen sisältöä jäimme odottelemaan jännityksellä.

 

7.4. Tuli OmaPosti.fi kautta ilmoitus, että saantitodistus on postin asiamiehen toimipisteessä. Siispä sinne!

8.4. Avaan kirjatun kirjeen (päivätty 26.1.), jossa on 

- Päätös ajo-kiellosta, joka astui voimaan, koska allekirjoitin saantitodistuksen vastaanottovahvistuksen tänään (näkemättä päätöstä)

- Huomautus, ettei herra ole vieläkään antanut selvitystä määräaikaan mennessä (25.1.2022) asiasta .

- Todistus, että viranomainen on sähköisesti allekirjoittanut ko. asiakirjan allekirjoittamisesta, jonka voisi halutessaan käydä poliisiaseman kirjaamossa todentamassa (siellä 40 km:n päässä).

- Ohjeet mahdollista oikaisuvaatimusta varten.

- Määräys palauttaa ajokortti poliisille viikon kuluessa.  Aivan oikein, sinne 40 km:n päässä olevaan lupapalvelutoimistoon.

 

Selvitin kotiväen kanssa; ajokorttia ei enää löydy. Ilmoitin 8.4.2022 asian ajokieltoluvan sähköisen allekirjoituksen kirjallisen ilmoituksen allekirjoittajalle, ns. "lupa-asiantuntijalle". Jatkoimme odottelua.

Ihmeiden aika ei ole ohi; 8.4.2022 klo 13:53 sain sähköpostin: "Asia on nyt loppuun käsitelty."

 

...

 

Tunsin luissani jo joulun aikaan, että kolmas digiloikka on pian edessä. Ja kas, sieltähän se kolmas loikka tuli piiiiitkän venytyksen kanssa. Jalat ja lantio eteen ja tyylikäs laskeutuminen hiekkaan. Hyppy hyväksytty, mitataan. Tapaus kolme, olkaa hyvä.

 

 

 

 

Tapaus no. 3. - ajokortin uusiminen

Täytin 65 vuotta maaliskuussa. Niinpä Traficom lähetti tammikuussa muistutuksen pakollisesta lääkärintarkastuksesta. Käyn lääkärin koputeltavana hyvissä ajoin ennen eräpäivää. Edelliset kokemukset lupaprosesseista olivat opettaneet kansalaista. 

Kaikki oli ok, mutta kuorma-autoa ei enää saa ajaa ilman silmälaseja. "Ei tulisi mieleenikään istua ajajan paikalle ilman silmälaseja edes metsämönkijän kahvoihin", totean nuorelle, asialliselle lääkärille. "Tälläiset ovat näkökyvyn raja-arvot, niiden mukaan pitää tehdä ratkaisut.", sanoo nuori lääkärismies. Hän lupaa lähettää sähköisesti lääkärintodistuksen prosessiin. Kahden viikon kuluttua e-todistus löytyy Traficomin tietokannasta, kun kurkistan vahvalla tunnistautumisella valtionhallinnon virtuaalitoimistoon.


No, hyvä - tällä mennään, ajattelin. Eipä vainenkaan! Poliisi lähettää "lausuntopyynnön" ajo-oikeusehtojen muutoksesta ja antaa 14 vrk aikaa lausuman antamiseen. Kirje (kyllä, paperinen) oli kirjattu 31.1. ja saavutti kuljettajan l. minut 8.2. Tyydyn päätökseen. Mitäpä sitä virkavaltaa vastustamaan. Eikö se ole lailla kiellettykin? Poliisi neuvoo odottamaan 14 vrk:n lausuma-ajan. Vasta sen jälkeen poliisi "ratkaisee" ajo-oikeusasian.
Poliisi neuvoo myös ottamaan yhteyttä "ajovarma.fi" -palveluun, ja anomaan uutta ajokorttia vasta kun poliisin päätös on annettua kuljettajalle tiedoksi "todisteellisesti".  [katso yllä tarinan kohdat 1. ja 2.]

Mikä Ajovarma, eikö poliisin kanssa voi enää asioida suoraan, mietin? Ei voi, Traficomin digipalvelun kanssa voi.

 

22.2.2022 päivätty saantitodistuskirje tavoittaa minut, ajoluvan uusijan 3.3.2022. Suomen Postillakin lienee ollut kiireitä. Kirjeessä muistutetaan monin sanakääntein, etten ole tehnyt lausumaa ajolupa-asiassa, ja että prosessi etenee. Hyvin päätelty. Päivitetyn ajokortin voi nyt tilata sähköisesti Traficomista tai mennä Ajovarman toimipisteeseen tekemään tarvittavat uudistustoimenpiteet.

Menen valtion digipalveluun l. "Digikaistalle", koska se on halvempi (vain 19€ + postikulut). Mutta, digitiedot eivät ole päivittyneet. Ajo-oikeuden erityisehdot (koskee silmälasien käyttöä) eivät ole ajantasaiset. Ajattelin, että otetaanpa aikalisä, keitetään kahvit ja odotellaan digijäniksen loikkaamista eteenpäin.

 

10.3. soitan Traficomin palvelunumeroon. Marika vastaa Ajovarmasta, ei siis Traficomilta, jonne luulin soittaneeni. Lyhyen keskustelun ja tietokannan selaamisen jälkeen käy ilmi, että poliisi ei ole tehnyt ajokorttiprosessia loppuun saakka, eikä päivitetty ajokortti ole siis tilattavissa. Digi-prosessissa on siis sittenkin mahdollisuus inhimilliseen virheeseen, no ainakin erheeseen. Sovimme, että Marika-neiti ottaa yhteyttä poliisiin, ja soittaa sitten minulle kun ajokorttitiedot ovat ajantasaiset. Katsotaan, toimiiko ulkoistettu valtionhallinnon palvelu, tuumailen ja keitän uuden pannullisen kahvia.

 

Eipä soittanut koskaan Ajovarman Marika takaisin, vaan 22.3. tulee tekstiviesti l. SMS-viesti: 
"Hei, ajokorttinne silmälasierityisehto on nyt poistettu ryhmä 1:stä, eli voitte nyt tilata uuden ajokortin. Suuren passiruuhkan takia ei näitä muita asioita ikävä kyllä ehditä hoitamaan joka viikko. Terveisin nnnn (kaupunki) poliisin lupapalvelut."

 

Uutisista luin, että maanpuolustushenkiset kansalaiset hakevat/uudistavat passeja ruuhkaan asti (jopa 2kk:n jonotus), ja Finnair myy yhdensuuntaisia tarjouslippuja Euroopan kaupunkeihin ja kauemmaksikin, pois Suomen itärintaman läheisyydestä.
Päätin odotella. Jos poliisilla ei ole aikaa minulle, niin ei kai minunkaan tule asiaa kiirehtiä. Sotakin jatkuu Ukrainassa ja on muutakin murhetta kuin muoviläpyskän tilaaminen. 

28.4. jatkoi poliisin lupapalvelu edelleenkin kriisitiedotustaan. Henkilökorttien ja passien määrä on kohonnut maaliskuussa tasolle 220´000 kpl/kk. Aikaisemmin 70´000 kpl/kk oli "ruuhkaraja". Maastapako siis jatkuu. Jatkan odottelua ja ajelen "wanhalla luvalla".
Lopetan tämän epikriisin Vapunpäivän iltana 1.5.2022. Otetaan vaan asiat rauhallisesti, kyllä kaikki jotenkin lutviutuu - ehkä-

 

Lukijalle:
Ajovarma on suomalaisen Tradeka Oy:n omistaman A-Katsastus Groupin palveluyhtiö, jolla on yhteistyösopimus Traficomin kanssa. Ajokortti-show siis työllistää runsaasti puuhamiehiä:

- Traficom (Liikenne- ja Viestintäministeriö), 

- Poliisin Lupapalvelut, 

- Ajovarma Oy, 

- ja tietysti me kuljettajat. 
"Asenne ratkaisee" on yksi Traficomin sloganeista. 

 

Vanhusten digikolmiloikka on sekä tekninen että todellinen kestävyyslaji!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti