keskiviikko 1. marraskuuta 2023

Vanhat vihreät - Cтарая зелень

 



 

Vanha leningradilainen kasku kertoo taksikuskista, joka ajoi aina päin punaisia liikennevaloja  l. ”vanhoihin vihreisiin”.
 Vihreissä valoissa hän aina pysähtyi, koska ”joku muukin saattaa tulla vanhoilla vihreillä!”

 

Seisoin Salossa, 30.10.2023 klo 17:55, punaisissa liikennevaloissa Hämeentie - Seututie 110:n risteyksessä matkalla kotiin, Piihovin suuntaan.
 Risteävän 110:n valot muuttuivat punaisiksi, MUTTA oikealta, Uskelanjoen suunnasta, täyspitkä sokerijuurikasrekka ajoi sumeilematta punaisiin läpi risteyksen. Odotin jo rysäystä, mutta onni oli myötä. Risteysalueella ei ollut nopean reaktionopeuden omaavia kiihdytysajojen mestareita. Seuraavaksi tuli ”vihreä aalto” Hämeentieltä, Piihovin suunnasta, edestäni vasemmalle kääntyville. Jälleen eräs rekka työntyi risteykseen päin punaisia, vaikka meille suoraan ajaville paloi jo vihreä valo. 

Koska itsesuojeluvaistoni on vahvempi, kuin suomalaiselle autoilijalle tyypillinen korostunut oikeassa olemisen tarve, niin odottelin rauhassa kun kymmeniä tonneja etuoikeutettua rautaa rullasi kumipyörillä korostetun hitaasti risteyksen läpi ja jatkoi kohti Uskelanjoen siltaa.

 

Pälyilin epäluuloisena oikealle ja vasemmalle ennen kuin uskalsin ylittää risteyksen vihreän valon vielä kutsuvasti palaessa.

Tunsin olevani hetken työn sankari, leningradilainen 1980-luvun taksisuhari. Dawai!

 

Kun olin kirjoittanut yo. kokemusasiantuntijan lausunnon, luin Salon Seudun Sanomien digiarkistoja. Ja kas, eteeni tuli

a) lukijan mielipidekirjoitus 18.10.2023 Inkereentie - 110 Seututie -risteyksen kolarista

b) saman lehden artikkeli 31.10.2023. https://www.sss.fi/2023/10/rekka-ajoi-ohikulkutiella-pain-punaisia-sitten-rysahti/

 

Em. artikkelissa pohdittiin kiertoliittymien rakentamista 110-tien risteyksiin. Tämä sinänsä kannatettava ajatus ei taida vieläkään saada kannatusta Varsinais-Suomen avissa. Liian moni virkahenkilö menettäisi kasvonsa ja valoristeyksen investoinnin hyötysuhdelaskelma heittäisi häränpyllyä, jos muutettaisiin näin nopeasti liikennejärjestelyjä. Sehän olisi oman virheen myöntämistä.

Samaa kiertoliittymävaatimusta yritti edistää  j.k.l. (Järjestäytymätön KansalaisLiike), kun ko. risteyksiin suunniteltiin pari vuotta sitten mittavat liikennevalojen remontit. Paikallislehti uutisoi laajasti hanketta ja haastatteli sen suunnittelijoita, rakentajia ja tienkäyttäjiä.

 

Väliaikaiset liikenneympyrät Hämeentie-110 ja Inkereentie-110 olivat tuolloin turvallisia, liikenne soljui mallikkaasti ja tienkäyttäjät olivat tyytyväisiä. V-Suomen avi vastasi lehdistössä että ehdotus keskeyttää liikennevalojen rakentaminen ja tehdä tilalle kiertoliittymät ei ole toteuttamiskelpoinen.

”Kantateiden ja seututeiden tasoisille teille ei voi rakentaa kiertoliittymiä. Säännösten mukaan kiertoliittymät soveltuvat vain alemman tieverkon alueelle, taajamiin ja kaupunkeihin.”

Lähetin kirjallisen kysymyksen yksityishenkilönä avi:lle: "Kuinka on mahdollista että maan valtaväylille, esim. ns. valtatielle no. 4-tie (E75) on tehty kymmeniä kiertoliittymiä välille Vaajakoski - Kemi ja samoin E19-tielle Seinäjoen seudulle, jos ne eivät ole olleet toteuttamiskelpoisia?
" - En saanut vastausta!

 

Tämän tieosuuden liikennesuunnittelu ei Suur-Salon kaupungille kuulu, koska ko. risteykset ovat ns. valtion tiellä. Me vakituiset ja satunnaiset tienkäyttäjät saamme vain lisätä iltarukoukseen lisälausekkeen; kun ei vaan mitään sattuisi. Liikenneturvallisuus ei ole prioriteetti. Mikä on valtionhallinnossa kerran ääneen lausuttu, toteutetaan (vrt. Tunnin Juna). Tässä suhteessa me olemme vieläkin Suuriruhtinaskunta.

 

Jotta jonkinasteinen suomalaisen sopimusyhteiskunnan konsensus säilyisi, ja salonseutulaiset autoilijat säilyisivät hengissä, ehdotan että molempiin em. risteyksiin asennetaan valvontakamerat, vieläpä joka suuntaan. Tällaiset ovat tehokkaasti hillinneet jo vuosikymmeniä mm. Kehä Ykkösellä ja valtateillä 4/5/8 "pienten vanhojen vihreiden -autoilijoiden" halua ajaa punaisia valoja päin.

 

Nurmon E19-tien suureen liikenneympyrään asensi joku koiranleuka tien avaamisen ensimmäisiksi päiviksi kyltin "Nurmolaiset, max. kolme kierrosta". Ottaisin samankaltaisen herjan mielelläni vastaan myös meille salolaisille!
Ennen liikenneturvallisuuden parantamista seututie 110:n risteyksissä ylitän risteykset edelleen erityistä tarkkaavaisuutta noudattaen vihreiden palaessa. 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti