perjantai 11. joulukuuta 2020


TUNNIN JUNA AINA VAAN


Väyläviraston Tunnin Junan hankearvioinnin loppukaneetti:


”Hankkeen kannattavuuden kannalta haasteena ovat suuret investointikustannukset etenkin Espoo–Lohja–Salo-oikoradan sisältävän vaihtoehdon osalta. Hankkeen kannattavuus paranee, mikäli matkustajia on ennakoitua enemmän ja Salo-Turku kaksoisraiteen osuutta rakennetaan jo nykyliikenteen käyttöön, ennen Espoo-Salo oikorataa. Kysynnän kasvu edellyttäisi erittäin voimakkaita liikennepoliittisia toimia, jotka lisäisivät junaliikenteen kysyntää.”

 https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/178179/VJ%2050-2020_978-952-317-808-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y



Rautatieyhteyden tilaajan, Väyläviraston, mielipide ei paljoa paina, koska hankeyhtiö Tunnin Juna Oy on päätetty perustaa ja pääomittaa veronmaksajien varoin. Samoin Suomi-rata Hki-Tre saa oman hankeyhtiö Suomi Rata Oy:n. 


Suomalaisille on perustuslaillinen oikeus valita asuinpaikka, poistua maasta, palata maahan ja olla muutenkin kuin ellun kanat.

Mikä voisi olla voimakas liikennepoliittinen toimi, johon Väyläviraston hankearvioinnissa viitataan?


Esimerkkejä:


-Korkeat tietullit E18 moottoritielle koko matkalle Turku-Munkkiniemi, 50€ / suunta.


- Radan rakennusbudjettiin lisätään 10 vuoden matkalippujen subventio. Esim. Tku-Espoo -lipun hinta 2€. Bussi- ja taksiyhtiöt kaatuisivat/katoaisivat parissa vuodessa E18-tieltä.


- Kaikkien valtion ja kuntien työntekijöiden matkakorvaukset koskisivat vain raideliikennettä. Toisessa vaiheessa myös yksityisen sektorin matkakorvaukset otettaisiin liikennepoliittisten toimien syleilyyn.


Eiköhän nokkelat puoluetoimistot keksi lisää liikennepoliittisia toimia, joilla ohjeistaa poliittisia valtiosihteereitä ja ministerien runsasta avustajakuntaa, ellei avustajakunta itse keksi. 

Marinin hallituksella 82 poliittista avustajaa. (lat.huom.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti