perjantai 11. joulukuuta 2020

 VARSINAIS-SUOMEN JUNAPUOLUEET


Julkisuudessa esiintyy ainakin kolme Salon/Turun seudulla vaikuttavaa ratapuoluetta.


1. Kaikenlaisen raideliikenteen kehittämisen vastustajat. Totaalikieltäytyjien ei tarvitse perustella kantaansa.


2. Tunnin Junan puolesta puhujat. Kaavan ja nykyisen, Salon rautatieaseman "pakkopisteen" kautta linjatun suunnitelman järkkymättömät puolustajat, koska "se on jo suunniteltu". Muuttuneet lähtötiedot eivät heitä kosketa.


3. Nopeamman, modernin ja paremmin alueen tarpeita palvelevan, kaksiraiteisen raideyhteyden kannattajat linjauksella Tku-Hajala-Piihovi-Suomusjärven Kivihovin alue - Lohjan Lempola - Espoo.


Sitten on vielä Västra Nyland Partiet, joka kokee että Länsi-Uusimaa unohdetaan liikenneinvestoinneissa. Se onkin toinen tarina.


On muistettava, että E18-moottoritie Paimio - Lohjanharju ei olisi tähän päivään mennessäkään toteutunut, jos riitaiset Varsinais-Suomen poliittiset päättäjät; kansanedustajat, maakuntahallinto ja kunnallispoliitikot, olisivat saaneet yksin asiasta olla päättämässä.

Silloisen E18-hankkeen teolllisuuden tukiryhmän edustajana haluan nostaa esiin vain kaksi turkulaista poliitikkoa, jotka julkisesti ja määrätietoisesti tukivat hanketta: edesmennyt eduskunnan puhemies, Jukka Mikkola, ja Ilkka Kanerva. Muut olivat hiljaa tai empiviä, myös silloinen salolainen eturivin poliitikko.


Nyt liki kaikki Varsinais-Suomen poliitikot kiljuvat Tunnin Junan puolesta, koska se tuo ääniä ja osoittaa joukkovoimaa. Mielestäni kyseessä on kuntavaaleja edeltävä joukkohysteria. Harva poliitikko lukee kustannuslaskelmia, liikenne-ennusteita ja Väyläviraston arviointilausuntoja. Ja jos lukeekin, niin ei taida ymmärtää miksi Tunnin Junan suunnitelman lähtökohtatiedot ovat pahasti ristiriidassa todellisuuden kanssa. 

Koska kaveritkin puoluekannasta riippumatta ovat Tunnin Juna -puolueessa, niin mukaan vaan. Näin toteutuu politiikan yksi perusteeseistä: Mikäli jonkin hankkeen kannatus on voimakasta, pitää mennä mukaan. Näin kukaan puolueista ei saa kilpailuetua vaaleissa. Jos hanke osoittautuu huonoksi tai lopputulos on huono, käytetään politiikan seuraavaa teesiä: "En minä sitä tarkoittanut puoltaessani hanketta."


Eivätkö yhteiskunnalliset, nopeat muutokset, koske raideliikenteen kehittämistä? Kyllä pitäisi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti