Jäämerenrata
(lue Rovaniemi - Sodanlylä - Inari - Kirkkoniemi -rata)
Pohjoisen ulottuvuuden (lue Pohjoismaiden ja Venäjän kalottialueen) turvallisuusympäristö (lue Venäjän sotillaallinen uhka) on kasvanut, ja tilanteen ennustettavuus on huonontunut. Itä-Lappi on jälleen suurvaltapolitiikan näyttämönä, jossa lavasteita rakennetaan. Lisäksi rata olisi kaikilla muilla kuin sotilaallisilla mittareilla kannattamaton (Rambol 2018: https://yle.fi/uutiset/3-10116782 ). Tätä selvitystä ei ensin julkaistu, eikä sitä saanut Rambol kommentoida! Väyläviraston määräys oli yksiselitteinen, kunnes hallinnon läpinäkyvyyden paine avasi dokumentit. [lat.huom.]
Kannatan koko hankkeen varauksen poistoa maakuntakaavasta, jonka Lapin liiton valtuusto hiljan teki. https://yle.fi/uutiset/3-11935800?fbclid=IwAR2QkeMqVwfiwC8kFBwNSuPcg3JHOLhE7R8kSu-Ep07-CK96uk1YgbyGdJM
Osa lappilaisista ja eräät ulkomaisen pääoman airueet uskovat vielä, että Suomessa on YYA-ajan asioiden käsittelytapa. Tuolloin asiat sovittiin Moskovassa käydyissä kahdenvälisissä, bilateraalisissa, neuvotteluissa riippumatta siitä, mitä Suomen tasavallan poliitikot ja hallinto ajattelivat. Jos lainsäädäntö ja -säätäjät olivat esteenä, niitä lait muutettiin ja säätäjät vaihdettiin. Edes yksityinen rahoitus infrahankkeille ei oikeuta enää valtiovallan ohittamista mittavissa infrahankkeissa.
Onneksi ajat ovat, ainakin osittain, toisenlaiset kuin neukkulan aikaan.
Koillisväylä todennäköisesti aukeaa ilmastonlämpenemisen myötä. Tavaravirrat kulkevat halvinta ja tehokkainta reittiä l. meriteitä tehokkaimpien satamien kautta. Tässä logistiikkaketjujen kilpailussa Juutinrauma-Itämeri-Perämeri-Kemi-Rovaniemi-Kirkkoniemi on mielestäni tehoton (jääolosuhteet) ja häiriöaltis kuljetusreitti. Lisäksi lukuisat toimijat ja kuljetusmuotojen fyysiset ja digitaaliset rajapinnat olisivat oikea hunajapurkki cyber-hyökkääjille. Suomen selluteollisuuden kannattavuus ei kestäisi raidekuljetuksia, vaikka niitä käytetään perusteluina Jäämerenradalle turisimin ohella. Mikäli raiderahti olisi kilpailukykyinen vaihtoehto, sellujunat olisivat jyskytelleet Vaalimaalta Siperian kautta Aasian kautta markkinoille jo kymmeniä vuosia. Kalottiratakeskustelu tuskin tähän loppuu, mutta nyt se suuntautunee ”Pohjoismaisen yhteistyön” suuntaan.
Presidentti Paasikiveä mukaillen:
Jos jokin näyttää toteuttamiskelvottomalta, niin se todennäköisesti on sitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti