tiistai 20. heinäkuuta 2021

 Timantinkovaa vaikuttamista                                                                                  13.7.2021

 

Helsinkiläinen poliitikko jättäytyy yllättäen politiikasta sivuun, mutta jatkaa vaikuttamista mediassa ja viestintätoimistonsa kautta. Puoluejohtaja jättäytyy pois puolueen johtopaikalta, mutta jatkaa vaikuttamista mediassa ja sulkee ”jäähyväiskirjeen” l. poliittisen testamenttinsa embargolla kymmeneksi vuodeksi. Entiset ministerit hakeutuvat (tai haetaan) vaikutusvaltaisiin toimiin edistämään yritysten ja naapurivaltioiden etuja. Tarjolla on ollut kaasuputkia, ydinvoimalaprojekteja, mannertenvälisiä tietoverkkoja, rautateiden rakentamista yms. Lukuisat paikallispoliitikot ottavat tittelin ”entinen poliitikko”, ja jatkavat puolueaktiiveina, vaikuttajina ja kolumnisteina. Sanotaan, että vaikeneminen on kultaa. Vaikuttaminen on varmaankin timantteja.

 

Leopardi ei pääse pilkuistaan eikä ekstrovertti poliitikko aktiivisuudestaan. Puoluerahoitteiset ajatuspajat kiittävät meritoituneesta puhe- ja aivotyövoimasta. Samoin kymmenet viestintätoimistot, strategisen viestinnän suunnittelutoimistot ja viestinnän koulutus- ja valmennusyritykset ottavat mielellään hyvin verkottuneita, ”melkein ex-poliittikkoja” riveihinsä. 

Suora henkilövaikuttaminen ei hajanaisten puolueiden hajanaisessa monipuoluejärjestelmässä ole yhtä tehokasta kuin tunnettujen senioreiden mielipidevaikuttaminen. Julkinen sana pitää huolen näkyvyydestä 24/7/365.

 

Viestintätoimistot ovat todellisia rahasta-ajattelijoita, joita teollisuus käyttää tehokkaasti hyväkseen. Mistään pyyteettömästä työstä ei ole kyse. Amerikasta opittu toimintamalli etenee esimerkiksi näin:

-       yritys/yhteisö haluaa tuoda esille omat tavoitteensa esim. rakentamisessa, verotuksessa, lakimuutoksissa jne.

-       yritys tilaa maksua vastaan ajatuspajalta ”tutkimuksen”, jonka tavoitteet ja painotukset ovat tarkkaan ennalta määrätyt.

-       Ajatuspaja julkaisee omissa nimissään pamfletin tai tutkimusraportin, joka näennäisesti on puolueeton ”white paper”. Raportin allekirjoittajaksi valitaan sopiva ex-poliitikko, jolloin vastuullinen ministeriö ja valtioneuvosto huomioivat asian.

-       hallitus / kansanedustajat kommentoivat julkisuudessa ja toivottavasti tukevat raportin suosituksia.

-       asia viedään ao. ministeriön valmisteluun ja se päätyy lainsäädäntöprosessiin. Perusselvitykset on jo tehty, tosin ulkopuolisten toimesta.

 

Lakialoitteen, investointisuunnitelman tai julkisen hyväksyntäprosessin läpimeno ei tietenkään ole varmaa, mutta näillä ehdotuksilla on tapana elää yli hallituskausien ja sopivassa hetkessä aloite tuodaan jälleen valmisteluun ja julkiseen keskusteluun. 

Lobbareiden ehdotuksiin ”unohtuvat” usein väärät, vanhentuneet ja tarkoitushakuiset lähtötiedot ja niiden perustelut. Näin on käynyt mm. Tunnin Juna -projektin tiedotuksessa ja julkisissa asiakirjoissa.

Tiedottamisen erikoisuus on, että Tunnin Juna Oy ei hallitse tunninjuna.fi -sivustoa, vaan Turun kaupunki, Varsinais-Suomen Liitto ja sen kunnat. tunninjuna.com on ratayhtiön kotisivu. Tällainen tiedottamisen ”kahdet rattaat” antavat mahdollisuuden vääristellyn ja vanhentuneen tiedon ylläpitoon verkossa. Ratayhtiön julkisivu pysyy kirkkaana ja valkoisena. Ei ihme, että Väylävirasto on kummissaan.

 

Näennäisen puolueetonta raporttia voi ylläpitää ilman faktantarkistusta, mutta ministeriön lakiesityksen muuttaminen on aina oire epäonnistumisesta ja huonosta lainvalmistelutyöstä. Perustuslakivaliokunta on tiukka linjavedoissaan.

 

Mistä rivikansanedustajat tai kuntapoliitikot tietävät, mikä paperi on vaikuttamista, mikä faktaa ja mikä vain uutisointia? Ei hätää, kyllä viestintätoimistot valistavat tietämättömiä.


JK.

- kas, YLE:kin heräsi asiaan 19.7.2021:

https://yle.fi/uutiset/3-12008699 


Julkaistu Salon Seudun Sanomissa 23.7.2021

 

 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti