VIHREÄ SOPIMUS
EU:n eilen (14.7.2021) julkistama Ilmastopaketti, Green Deal, ei tullut yllätyksenä. Vuodesta 2019 valmisteltu sopimusehdotus on ehkä ollut koronan takia taustalla, mutta ei todellakaan piilossa.
Kuten ministeri Lintilä 15.7. Ylen Ykkösaamussa totesi: ”Lainsäädäntätyö, EU-tason neuvottelut ja lobbaus jatkuvat vielä ainakin 1,5 vuotta.”
Ilmastopaketti on oikeansuuntainen, mutta onko oikein tehdä Green Dealista "yhtyvät astiat". Ts. kaikki ovat tasapäisesti samassa veneessä. Maat, jotka ovat parturoineet metsänsä jo 200 vuotta sitten? Maat, joiden kaivannaisteollisuus, rakennusteollisuus, kemianteollisuus tai terästeolllisuus saattaa olla 10x tai jopa 1000x vähemmän teollistuneisiin maihin verrattuna. Maat, jotka itsepäisesti käyttävät hiiltä ja turvetta energiantuotantoon. Ja maat, jotka ovat jo kierroksen edellä muita ilmastonmuutoksen torjuntatöissä.
Nyt Strasbourg kertoo, että jos sopimusehdotuksesta otetaan jotakin pois, on sinne lisättävät muita hiilineutraalisuuskomponentteja. Koska Bryssel/Strasbourg katsovat EU:n olevan jo liittovaltio, toimetkin voivat olla maanosakohtaisia.
Esim1: Suomi saa erivapauden jatkaa saastuttavaa talvimerenkulkua, tulee esim. ranskalaisten rajoittaa yksityisautoilu neljään arkipäivään viikossa. Onnistuuko?
Esim.2: EU:n polttomoottorien käyttökielto autoliikenteessä astuu esim. voimaan 2040. Suomessa on EU:n vanhin autokanta. Autojen romuttaminen maksaa, joten Suomi saa luvan antaa EU-rahaa 15000€/autoilija sähköauton hankintaan vuodesta 2030 lähtien (Oletus auton hankintahinnasta 2040). Reilu peli, jonka muut jäsenmaat hyväksyvät. Onnistuuko?
Uusiutuvan energian lisääminen on myös mielenkiintoinen asia. Jos esim. tuulivoiman osuus kokonaissähköntuotannosta voidaan asettaa tasolle X% vuoteen 2030 mennessä, ovat useat Keski-Euroopan maat ulkona tästä pelistä. Saksaan on jo turha yrittää mittavia tuulivoiman lisävestointeja. Kansalaiset sanovat: "Jo riittää!"
Saksalaiset, ranskalaiset ja hollantilaiset energia-alan rahastot ja yhtiöt ovat jo kaukaa viisaasti rakentamassa satojen MW:n tuulivoimalaitoksia mm. Kroatiaan, Sloveniaan ja Suomeen. Maihin, joissa on tilaa, ja positiivinen poliittinen asenne. Samalla joudutaan rakentamaan massiivinen, EU-laajuinen sähkönsiirtoverkko, 10x suurempi kuin nykyinen. Kuka sen maksaa? EU tietysti, arviolta100mrd€.
Ilmasto on yhteinen, sen muutokset koskettavat kaikkia. On kuitenkin naivia kuvitella, että EU:n änkyrät suostuisivat one size fits all -järjestelmään. Näissä maissa kytee jo Huxit, Poxit, Sloxit, Tsexit jne. Yhteismitallista Green Dealia ei saada aikaan, ellei EU lahjo änkyrämaita mukaan. Ts. tulee lisää elvytyspaketteja sinne tänne. Tätä on jo harjoiteltu 750mrd:n yhteisellä rahoituksella. Yhteinen velkarahoitus ja budjetti on tullut jäädäkseen, tuli Green Dealia tai ei.
Nyt jatkuu ainakin kahden vuoden ajan neuvottelu- / lobbaus- / vaikuttamis- / kaupankäyntiprosessi. Sillä aikaa ei Suomi saa jäädä tuleen makaamaa, vaan tehdä oman ympäristöohjelman mukaisesti muutoksia hiilitaseen parantamiseksi. Tukistaako EU Suomea joskus 2025, JOS Green Deal ratifioidaan. Tuskin. Positiiiviset toimenpiteet on helppo perustella, varsinkin kun ne ovat synergisesti osa Suomen taloutta ja ilmastollisten olosuhteiden mukaisesti toteutettavissa kustannustehokkaasti ja kestävän kehityksen mukaisesti. Esim.Talousmetsien tehokas ylläpito, turvemaiden ja pusikoituneiden perintötilojan muuttaminen metsätiloiksi olisi toimenpide, joka tukisi hyvin Suomen ilmastotavoitteita. Nykyisien 150 miljoonan puuntaimen istutusmäärän kasvattaminen 500 miljoonaan taimeen ei olisi mahdotonta! Kotikonstit toimisivat paljon paremmin kuin esim. polttomoottoriautoilun kieltäminen suurimmissa kaupungeissa (Hki-Tre-Tku-Oulu) maassa, jonka talous ja arkitodellisuus ovat henkilöautoilun varassa.
Valtiollinen itsemääräämisoikeus tulee palauttaa Suomessakin valtioneuvoston agendalle, vaikka änkyröitä emme olekaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti