Ei kannata olla hiljaa Salon keskustan turmelemisesta
Me vanhemmat kansalaiset vastustamme kaikkea, mitä kutsutaan edistykseksi. Näin minulle on kerrottu, joten totta sen täytyy olla. Mutta pitääkö olla hiljaa, kun rautatieinfrasuunnitelma ei täytä kannattavuusvaatimuksia, turmelee tarpeettomasti sekä rakennettua kulttuurimaisemaa että (vielä) koskematonta luontoa ja maaseutua, ja jonka kestävän kehityksen arviointi on hyllyvä suo? Realistiset, paljon vähemmän kaunista luontoa ja kulttuurimaisemaa turmelevat, vaihtoehdot suljettiin pois tanskalaisen konsulttifirman toimesta jo yli vuosi sitten. Maakuntavaltuusto vahvisti ja Salon kaupungintalolla lähdettiin mukaan ”tunnin juna” -markkinointiin. Käydyt eduskuntavaalit olivat V-Suomessa infravaalit, lapset ja vanhukset unohtaen.
Tiedän, etteivät addressit (Lukkarinmäkiseura jättää addressin tänään), ääneen ajattelu ja keskustelut kunta- ja valtionhallinnon kanssa muuta suunnitelmia, koska ”kaavoitus on jo tehty ja vahvistettu”, suunnittelutyöhön palaa koko ajan rahaa ja ”nopean junayhteyden rata tulee kuin juna”. Samaa mantraa toistaa Salon kaupunkistrategian kärkihanke ”tunnin juna” (lue: oikorata Lukkarinmäen läpi).
Lisäksi perustettavat/perustetut hankeyhtiöt ovat aloittaneet oman eduvalvonnan osakeyhtiölain ja omistajaohjauksen nimissä. Yhteisen hyvän nimissä näperrellään Salossa pikkuruisessa keskustaajamassa, kun pitäisi katsoa tulevaisuuteen kaupungin kehittämiseksi kokonaisvaltaisesti. ”Tiivistyvä kaupunkirakenne” on absurdi tavoite silloin, kun kaupungin väestöennuste on vähenevä pitkälle tulevaisuuteen.
E18-moottoritien varrella on edelleen tilaa liikenneasemille (juna, bussi, tavaraliikenne), kaupalle ja tilaa vievälle teollisuudelle, mikäli sellaista vielä tänne investoidaan. On muistettava, että liito-oravasodat on E18-käytävässä jo käyty ja ympäristövaikutuksetkin analysoitu ja kirjattu realistisesti.
E18-moottoritien varrella on edelleen tilaa liikenneasemille (juna, bussi, tavaraliikenne), kaupalle ja tilaa vievälle teollisuudelle, mikäli sellaista vielä tänne investoidaan. On muistettava, että liito-oravasodat on E18-käytävässä jo käyty ja ympäristövaikutuksetkin analysoitu ja kirjattu realistisesti.
Kaikenlaisia päätöksiä voi demokratian ja oman intressiryhmän nimissä toki tehdä, mutta tällainen 1970-lukulainen ’edistyksellinen suunnittelu’ on vahva kriteeri nuorten valitessa tulevaa asuinpaikkaa tai harkittaessa muuttoa pois Vähä-kauppalasta. Nyt näyttävät nuolet vahvasti Salosta poispäin. "Oikein tulkittu.", sanoisin nuorisolle.
Toivon, ettei Salossa toteudu vuoden 1989 DDR:n tyyliin kasku: Eräänä aamuna on kaupunginjohtajan pöydällä lappu ”Muutimme länteen, sammuta valot. terveisin entiset salolaiset”.
Toivon, ettei Salossa toteudu vuoden 1989 DDR:n tyyliin kasku: Eräänä aamuna on kaupunginjohtajan pöydällä lappu ”Muutimme länteen, sammuta valot. terveisin entiset salolaiset”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti