perjantai 25. lokakuuta 2024

Salon salkunhoitajalle

 




 Kuntien peruspalveluja kuten vesi, jätehuolto, yrityspalvelut, kiinteistöt, kaukolämpö jne. on muutettu vuosien saatossa liikelaitoksiksi. Salo, kuten muutkin kunnat, on yhtiöittänyt liikelaitoksiaan, jotta mm. palvelujen kilpailutus voidaan tehdä EU-säännösten mukaisesti. Osa kunnallisista yhtiöistä on yhteisyrityksiä muiden kuntien kanssa, kuten LSJH Oy.

Yhtiöiden omistajien, meidän kuntalaisten, näkyvyys toiminnan laatuun, tehokkuuteen ja tuottavuuteen on kadonnut. Liiketoiminnan läpinäkyvyydestä ei kannata puhua edes juhlien kökkäpuheissa. Osakeyhtiölain mukainen salassapitosuoja on tehokas. Osakeomistusten rinnalla on harjoitettu myös sijoitustoimintaa, vaihtelevalla menestyksellä.  

Raideliikenteen suunnitteluyhtiöön, Länsirata Oy:öön, tehdyn sijoituksen myötä Salon kaupungin sijoitussalkkua on maltillisesti hajautettu. Riskitöntä sijoittaminen ei kuitenkaan ole. 

 

Länsiradan suunnittelukustannukset ovat toistaiseksi noin 75 miljoonaa euroa. Osakkaiden rahoitusosuudet ovat omistusosuuksien mukaiset: valtio 51% ja kunnat 49 %. Salon sijoitus on 3,74 milj.€. Oletuksena on, että suunnitteluyhtiö muutetaan rakennusyhtiöksi. Se käy ilmi tehdystä esisopimuksesta. Rahoituksen kuuma uuniperuna on valtion vs. kuntien välinen osakepääoman korotuksen jakosuhde. Jos Salo päättää nyt irtautua yhtiöstä, niin nykyinen osakepääoma joudutaan kirjaamaan alas. Mikäli Salo päättää lisätä omistustaan Länsirata Oy:ssä, niin samalla kasvavat riskit ja velvoite rahoittaa valmiin radan ylläpitoa. Jatkokehittämisen kustannuksista vastaa valtio. VR tai muut tulevat liikennöitsijät eivät investoi ratainfraan. 
Liiketalouden mittareilla ei Länsirata tule olemaan kannattava. Miksi ei käytetä pääomaehtoista lainoitusta, jos on aivan välttämätöntä heittää lisää rahaa nuotioon? Se turvaisi kaupungin aseman yhtiössä. Osa julkisomisteisista osakeyhtiöistä ovat ns. mankala-yhtiöitä. Verovapaus myönnetään yhtiölle, jos sen katsotaan olevan taloudellisesti kannattamaton verovelvollisena. Onko Länsirata Oy hakenut jo mankala-statusta?


Jokaisella yhteisyrityksellä on alku ja loppu, niin myös Länsirata Oy:lla. Esisopimuksessa on väljästi sovittu, että "Yhtiön rakentama omaisuus siirretään valtiolle viimeistään rakentamisvaiheen päättyessä tai yhtiö muutetaan valtion sataprosenttisesti omistamaksi."

Valtio voi määritellä radan arvostuksen ja osakkeiden oston ajankohdan sopivaksi katsomallaan tavalla. Vähemmistöosakkaiden neuvotteluasema on heikko. 

Ostajia on vain yksi. 

 

Kaupungin salkunhoitajan vuosiraportti ja lähivuosien sijoitusstrategia ovat varmasti mielenkiintoista luettavaa. Me kuntalaiset l. sijoittajat odotamme mielenkiinnolla raporttia taholta, jolle olemme avoimen valtakirjan antaneet. 
Onkohan tulevan lain sallima esim. Salon Veden osittainen realisointi jo listalla?


Tämän kolumnin kirjoittamiseen ei ole käytetty keinoälyn tarjoamia työkaluja. 

Ajatus- ja kirjoitusvirheet ovat kirjoittajan omia.


Kolumni on julkaistu editoituna Salon Seudun Sanomissa 2.11.2024


Jouko Häyrynen

Kisko, ilman kiskoja






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti