perjantai 13. syyskuuta 2019

Etusivun uutinen on aina pääuutinen


Salon Seudun Sanomat 12.9.2019
Minulle tuottaa vaikeuksia ymmärtää kenelle tämä etusivun julkilausuma/julistus on kohdennettu. Mielestäni ei ainakaan Salon kaupungin asukkaille. Olen keskusteluista poiminut runsaasti puoltoääniä ”tunnin junalle”; lue: kuntalaiset kannattavat nopeaa raideyhteyttä Turku-Helsinki! Kaavan (kangistunut?) linjaus vaan kovasti arveluttaa. 

Rata tulee rakentaa siten, että rakennettua kulttuurimaisemaa ei tuhota, natura-alueet ja luontoarvot otetaan huomioon ja ”Liikenteen solmukohdat” toteutetaan jo olemassa olevaan infrastruktuuriin tukeutuen. Ts. kaksoisraiteet seuraten jo tehtyä E18:n arpea maastossa: Somerontie kt52/Piihovi - Suomusjärven liikennekeskus Kivihovi/tie 2410 - Muijala kt25 & Hyvinkää-Hanko rata jne.
Salolla on nyt 1000 taalan (euron) paikka rakentaa uusi maaliikennekeskus ja siirtää koko seutukunta 2000-luvulle!
Kaksoisraiteet varmistavat, että Salossakin pysähtyy vielä junia, ja ne mahdollistavat jo kauan kaivatun paikallisjunaliikenteen välillä Salo-Turku… mahdollisesti Uusikaupunki, ja asutuksen levittäytyessä myös Salo-Lohja välille, ehkä jo vuonna 2050. Rata on aina kasvukäytävä, ei pelkästään sen asemapaikkojen summa.
Onhan itäisen ohikulkutie kt52 vaihe II:n suunnittelussa otettu tällainen varaus huomioon välillä Isokylä-Piihovi, onhan?

Liikenneinvestointien mittavia kustannuksia tulee tarkastella 100 vuoden aikaperspektiivillä. On naivia tehdä tilaustutkimuksia ja kiistellä sitten matkustajamääristä. Normaalit kannattavuuslaskelmat ja takaisinmaksuajat pelkillä matkustajamäärä/vuosi näyttävät kaikki punaista. Jos Suomen infrastruktuuria olisi rakennettu pelkästään lyhytnäköisin liiketaloudellisin periaattein, kulkisimme vieläkin pitkospuita pitkin Tampereen pohjoispuolisilla alueilla!
Kirjoituksen ”nopea aikataulu” tarkoittanee, ettei kaavoitusta enää avata, vaan pusketaan läpi Lukkarinmäen ja suojelualueiden kohti itää. Miksi kukaan ei ole huolissaan Kupittaa-Salo rataosuudesta? Sillekin täytyy tehdä mittavia muutoksia, jotta ajonopeudet saadaan ylös. Ovatko Kaarina ja Paimio tyytyväisiä siihen, mitä muualla päätetään heidän puolestaan? Entä tavaraliikenteen vaatimukset, vai annetaanko kaiken kulkea pyörillä, kuten esim. koko Lounais-Suomen polttojätteiden Saloon?

Ao. lehdessä julkaistu sponsoroitu pamfletti selventää allekirjoittajatahojen (ko. puolueet, ay-järjestöt ja yritykset) mielipiteet, joten aika suuri osa vaikuttajista siirrettiin yhdellä lehti-ilmoituksella pois kaikkien toivomasta läpinäkyvästä lähidemokratiasta ja siihen liittyvästä avoimesta dialogista. Olettaen, että ”ryhmäkuri pitää ja rivit ovat suorat” ei keskustelua näiltä osin tarvita. Toivottavasti olen väärässä.
Sitäkin tärkeämpää on nyt kaupunkilaisten ja myös naapurikuntien asukkaiden aktiivisuus ja osallistuminen. Hyvä Salonseutulainen, ellet ole vielä osannut arvostaa Suomalaista Kansanvaltaa (täytti juuri 100v) ja Sananvapautta, niin nyt voimme antaa niille äänekkäät
aplodit!

Paremmat, nopeammat julkisen liikenteen yhteydet ovat erittäin kannatettavia. Rakennusprojektien toteutus ei kuitenkaan saa perustua vanhentuneisiin tapoihin ja kapeisiin katsantokantoihin. Suomen edun tulee olla myös kansalaisten etu, tulevien sukupolvienkin.


Ovatko kuntalaiset edistyksellisempiä kuin heidän valitsemansa poliittiset edustajat ja virkamiesjohto? Siltä välillä tuntuu. Eik vaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti