tiistai 19. toukokuuta 2020

Lentävä Kalakukkko


Lentävä Kalakukkko



”Meillä on paljon yrityksiä, joille on elintärkeää päästä sujuvasti Eurooppaan" – Poliitikoilla aito huoli Finnairin maakuntalennoista, varovat silti visusti neuvomasta yhtiötä
Kauppalehti 19.5.202004:30

Finnair-keskustelussa omistajaohjausministeri Tuppurainen oli Ylen uutisissa ja A-studiossa 18.5. tarkka sanoissaan ja vetäytyi osakeyhtiölain ja hyvän hallintotavan taakse. Tehokas poliittinen sateenvarjo toimii.
Näin ulkopuolisena näyttää siltä, että valtion osakkuusyhtiöissä toteutuu pääomakapitalismin sääntö no. 1: Tuotot ovat yksityisiä, mutta tappiot sosialisoidaan.
Valtioneuvosto ja valtioliitännäiset eläkesäätiöt yms. omistavat yhteensä yli 62% Finnair Oyj:n osakkeista. Kuten muissakin valtion osakkuusyhtiöissä, ongelma on ettei omistajan ääni kuulu. Ei kuulu yhtiökokouksessa, ei yhtiön hallituksessa eikä suorassa dialogissa valtion edustajan ja hallituksen puheenjohtajan ja toimitusjohtajan kanssa. Tämä pääomistajien aktiivisuus on tavallista, jopa toivottavaa, tavallisissa yhtiöissä.

Valtion pelkkä maksumiehen rooli saa aikaan absurdeja tilanteita, kuten nyt Finnairissa. Yhtiö on taloudellisessa kriisissä, ja on päätetty tehdä osakeanti yhtiön pääomittamiseksi. 700 milj.€ on paljon rahaa, mutta se ei yksin auta koronakriisin muuttaessa koko lentoliikenteen toimintaympäristöä. Yhtiö on liiketaloudellisin perustein päättänyt lopettaa osan kotimaan liikenteestä kesäkaudeksi 2020, ja antanut ymmärtää ettei kannattamattomien lentoreittien jatko ole mielekästä syksyn jälkeen.
Maakuntajohtajat ovat tietysti käärmeissään ja ymmärtämystä riittää EK:ssa ja Suomen Yrittäjissä. Kansanedustajat oireilevat äänestäjiensä puolesta, mutta sanat asetetaan varovasti. Mitä sanoo omistajaohjausministeri? ”Emme voi vaikuttaa julkisen pörssiyhtiö toimintaa, joka pyrkii tuomaan voittoa omistajilleen. Hyvän hallintotavan mukaan ei ole sopivaa puuttua operatiiviseen toimintaa. Yhtiön rahoituksen turvaamiseen olemme kyllä valmiit. Haluamme, että meillä on edelleenkin vahva kotimainen lentoyhtiö.”

Eikö omistajan ääntä saa kuulumaan, jos omistaja on valtio? Mitäpä jos valtionomistuksista muodostettaisiin holding-yhtiöitä, joissa olisi valtion lisäksi esim. vakuutuslaitoksia osakkaina? Näin omistajaohjauksesta (huono ilmaisu) tulisi normaalia omistajan tahtotilan ilmaisua. En tiedä olisiko tämä juridisesti toimiva järjestely, mutta mikä tahansa on parempi kuin nykytila. 

Toisaalta, valtio itse kilpailee lentomatkustamisen kanssa kehittämällä nopeaa raideliikennettä.  Kuka tarvitsee enää kotimaan lentoliikenneverkkoa, kun junamatka jo nyt kilpailee useilla reiteillä sekä ajallisesti että hinnaltaan lentomatkan kanssa!
JOS VR vietäisiin pörssiin, vaikka ratayhtiönä ja palveluyhtiönä erikseen, saataisiinko tolkku näihin ratahankkeisiin (Suomi Rata ja Tunnin Juna)? Toisiko nyt halvaantunut valtioneuvoston omistajaohjaus riittävästi tilaa tehokkaaseen rakennus- ja liikennöintisuunnitteluun. Nyt ovat liiketaloudelliset seikat näissä suunnitelmissa yhtä triviaaleja kuin lukion fysiikanlaskuissa; maan vetovoimakiihtyvyys voidaan jättää huomioonottamatta. Seuraavan 10 vuoden investointisuunnitelma on varovasti arvioiden n. 15mrd.€.

Iso kysymys on, koska valtioneuvoston pinna katkeaa ja poliittisella päätöksellä myydään Finnairin osakkeet ulos? Näinhän tehtiin sähkön runkoverkolle, vaikka ei ollut mikään pakko. ”Parasta mitä Suomelle on tapahtunut.”

Näitä tapahtumia odotellessa: ”Lennetäänpä poijaat kyydillä, kyllä veronmaksajaosakkaat kyydin maksaa.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti